We Care

De aanpak – een kort overzicht

We hebben ons natuurlijk – en terecht – aan diverse voorschriften, wetten en regels te houden. Dat is bijvoorbeeld het Handboek voor evenementen, maar ook het locatieprofiel Noorderplantsoen en lokale APVG. Dit alles wordt vervat in onze uitgebreide vergunningaanvraag, dit wordt later vervat in een vergunning voor ons evenement.

Daarnaast heeft de Stichting KMVK uiteraard een handboek voor Publieksevenementen. Deze is op hun site te raadplegen. Daar committeren wij ons aan. Dat betekent dat we uitvoeren wat voorgeschreven wordt, dat we ‘droge’ bewijzen leveren zoals documentatie waaronder de vergunning en alles wat we publiceren tot inkoopfacturen en dat we jaarlijks op locatie tijdens het festival worden gekeurd door een keurmeester.

Een festival is een veelvoud aan mogelijkheden, maar ook een complexe organisatie; we bouwen bijna een dorp met alles erop en eraan, wat nodig is om dit dorp 11 dagen lang goed te kunnen runnen: )

Hoe?

Dat doen we natuurlijk niet alleen, dat doen we met onze crew, onze vrijwilligers, onze artiesten, ons publiek en onze partners & leveranciers samen.

In basis hebben we voor onze leveranciers en partners een paar simpele uitgangspunten; waar het lokaal ingekocht / ingehuurd kan worden, heeft dat de voorkeur, met daarin altijd in ogenschouw genomen dat datgene wat ingekocht of ingehuurd wordt, ook aan de voorschriften van vergunning en het genoemde handboek van Stichting KMVK voldoet en het beste is voor de specifieke vraag die we hebben.  Dat is een constante afweging en een balanceerstuk. Een groot voordeel van lokale partners en leveranciers, is dat we ieder persoonlijk kennen en we snel en goed contact kunnen hebben.

Waar ziet u dit bijvoorbeeld? Dat betekent bijvoorbeeld dat ons eten & drinken voor meer dan 90% door lokale bedrijven wordt verzorgd. Er is veel goeds onder de lokale zon! Het betekent ook dat deze bedrijven zich allen committeren aan een duurzaamheidsverklaring, aangaande de eventuele disposables die men gebruikt, de stroomvraag die men heeft etc.

Iets wat wellicht minder in het zicht is, maar zo belangrijk, zijn ook onze lokale partners in alles wat gebouwd wordt en van techniek voorzien wordt. Partners als Lichtpunt Theatertechniek, Rentamp, My Facilities, Equin, Gjaltema, Post Toiletvoorzieningen, WerkPro voor fietsenstallingen, iWink voor deze website, maar ook P & P Projects voor al onze duurzame merchandise en crewkleding, Makor Groningen voor onze Greener Planet wijnen en Tik Tak voor al onze biologische koffie en thee, de bekertjes en rietsuiker!

We proberen ieder jaar nog wat te verbeteren en ook autonome ontwikkelingen staan niet stil. Waar het een aantal jaren geleden nog moeilijk was roetfilters voor aggregaten (tijdelijke stroom) te krijgen, is dit inmiddels standaard. Waar het een aantal jaren geleden nog spannend was om onze kilometerslange lintverlichting volledig duurzaam te krijgen, is dit inmiddels dankzij gezamenlijke inspanningen een feit.

Op de meer ‘zachte’ kant, het zogeheten MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) hebben we ook een aantal fijne partners en per jaar een aantal wisselende partners voor (tijdelijke) initiatieven. Zoals Festival 5D wat ons al voor het 4e jaar op rij bezoekt en rapporteert over toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Of het Clubhuis voor Doven Groningen, waarmee we Dove Donderdag organiseren en waarmee we ook voor het festival voorstellingen selecteren die geschikt zijn voor slechthorenden en of doven om te bezoeken. Ons vrijwilligersbeleid – iedereen is welkom! Alle helpende handjes zijn welkom! – is daarin ook van belang. En ieder jaar bieden we een platform voor initiatieven die niet perse kunstzinnigheid als uitgangspunt hebben, maar sociaal-maatschappelijke thema’s: zoals debatten over het basisinkomen of over stadsinrichting, inzameling voor goede doelen, sociale thema’s als gezondheid, samenhang in de stad etc.

We hangen altijd tijdens het festival een postbusje op voor goede ideeën; houdt ons scherp!

Als opgenomen in magazine 2015: The Earth without Art is just Eh...

 

(c) Pierre Borasci