Noorderzon 2017: Een tussenstand

Voor de tweede keer heeft Noorderzon een groep jonge schrijvers aan het werk gezet om in geschrift op het festival te reflecteren. Gecoacht door Joost Ramaer en Lies Mensink zien zij zoveel mogelijk voorstellingen. Dagelijks schrijven zij daarover, en komen zij bijeen om hun artikelen en ervaringen met elkaar te bespreken. Hieronder volgt hun eerste publicatie, waarin zij een tussenstand opmaken van Noorderzon 2017.

Carmen van Bruggen (25) woont en werkt als kunst- en filosofiedocent in Madrid. Speciaal voor Noorderzon keert ze terug naar haar oude studentenstad. Ze schrijft over het ‘kijken naar’ in Liefhebbers van verhalen.

Luc Bothof (14) ging al jaren met haar familie mee naar theater en heeft op haar veertiende al een heel bijzondere theaterblik. Zij schrijft over de voorstelling Dark Circus in Een theaterfestival door de ogen van een liefhebber van theatertechniek.

Marike Masker (27) is werkzaam als psycholoog en weet haar “psychologenblik” goed met haar liefde voor kunst te combineren. Dat doet zij in Matroeshka’s in Groningen

Esmé van den Boom (24) mag zich tot september nog huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen noemen. Ze doet de master Writing, Editing and Mediating. Voor ons schrijft zij in poëtisch Nederlands over Sarah Vanhee’s The Making of Justice in Verzinnen is menselijk.

Harmen van der Meulen (33) doet een master humanistiek aan de universiteit voor Humanistiek. In We zijn allemaal samen plukt Harmen de humanistische boodschap uit The Fever en betuigt hij zijn liefde voor karnemelk.                      

Leonie Zuidersma (24) doet een master Kunst Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit van Groningen. In haar stuk Tussen tekst en beeld schrijft ze over hoogwaardige acrobatiek, modderstromen en een circus van catastrofes.

Stella Vrijmoed (25) doet een master Journalistiek aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Na drie dagen Pukkelpop en drie dagen Noorderzon maakt ze in Een theaterfestival door de ogen van een muziekliefhebber de balans op. Welke rol speelt muziek bij theater en theater bij muziek?

Joost Ramaer (59) is freelance journalist en coach van de schrijversgroep. Hij werkt onder meer voor De Groene Amsterdammer en schrijft over theater voor Theaterkrant.nl, Theatermaker en Culturebot, een Newyorks blog over de podiumkunsten. Voor Noorderzon leidt hij sinds 2013 live gesprekken met makers en hun publiek. In Moeder aarde en de ontaarding van onze democratie vindt hij verbindingen tussen de schijnbaar onvergelijkbare voorstellingen.