Interview met Paul Soileau (CHRISTEENE)

CHRISTEENE | THE CHRISTEENE MACHINE

Paul Soileau is een vriendelijke en bescheiden jongeman uit Austin, Texas. Maar in hem schuilt ook het mysterieuze, soms beangstigende, even onaantrekkelijke als onontkoombare wezen CHRISTEENE. In zijn voorstelling THE CHRISTEENE MACHINE laat Soileau zijn donkere kant met veel plezier los. “Dankzij CHRISTEENE vind ik nieuwe dingen over mezelf uit.”

“Ze moet naar buiten. En als ze eenmaal buiten is, gaat ze los”, vertelt Paul Soileau. Het wilde beest waarover hij het heeft, heet CHRISTEENE en ze is zijn creatie en alter ego. Het is bijna niet te geloven dat het heftige, ongrijpbare podiumbeest met lelijke pruik, slechte make-up en onnatuurlijke blauwe ogen dat liedjes zingt als Fix My Dick en Tears From My Pussy, dezelfde is als deze vriendelijke, jonge, blonde Texaanse acteur.

Ook al heeft Soileau ook onmiskenbaar iets vrouwelijks over zich. Hij heeft nóg een alter ego, vertelt hij, een vriendelijke mevrouw die Rebecca heet. Beide personages speelt hij niet. Het zijn kanten van zichzelf die hij naar buiten laat. “Ze nemen eerder bezit van me, dan dat ik acteer. Paul blijft thuis als de pruik opgaat. Rebecca is een fijne, keurige vrouw, een communitygirl of je favoriete grootmoeder. Via haar leerde ik de vrouw in mezelf naar buiten te laten. Maar er zitten ook meer gevaarlijke kanten in mij die eruit moesten. CHRISTEENE was wat dat betreft een vorm van voor de tweede keer uit de kast komen. Ik voel me mooi als ik haar ben. Ik kan door haar gevoelens vieren en een vrijheid beleven die ik eerst niet had.” 

Als een stormram

Die vrijheid zit er voor Soileau in dat CHRISTEENE als een stormram door alle sociale conventies heen dendert. Ze is man noch vrouw, ze lapt alle schoonheidsidealen met liefde aan haar laars en haalt met haar liedjes een kettingzaag door de op seks en uiterlijk drijvende popcultuur. Soileau: “CHRISTEENE bevraagt gender en andere sociale structuren die ons worden opgelegd. Ik zie haar als een grote vuilverwerker. Ze is een draaikolk die alles meezuigt wat we door de media, het nieuws of de popcultuur door onze strot krijgen geduwd. Zij haalt het roze eruit en toont het voor wat het is: shit.”

CHRISTEENE is voor Soileau een manier om zonder zich een moralist te voelen toch zijn ergernissen kwijt te kunnen over bijvoorbeeld de hersenverdovende leegheid van de televisie. Maar net zo goed schrijft hij als CHRISTEENE een liedje over de belabberde kledingkeuze van de Amerikaanse man. Of over meer persoonlijke, donkere en sensuele kanten van haar bedenker: “CHRISTEENE is het bootje waarmee ik door de gevaarlijke, donkere en mooie wateren tussen de genders kan navigeren. Dat is ook spannend voor mezelf, omdat ik steeds nieuwe dingen over mezelf uitvind. Ik doorbreek via haar muren binnen in me. CHRISTEENE verandert me en daardoor blijft CHRISTEENE ook veranderen.”

Van getrouwde stellen tot gothics

Soileau ervaart dat zijn alter ego niet alleen in staat is om hém te veranderen, maar ook het publiek dat ze weet te overspoelen als een vloedgolf. “Iedereen heeft het bij haar naar zijn zin. Het is ongelooflijk hoeveel verschillende mensen er naar haar komen kijken. Van getrouwde stellen tot gothics. CHRISTEENE breekt door grenzen, omdat ze heel veel niet is: geen man, geen vrouw, niet mooi, niet lelijk. Ze kolkt van een ongrijpbare seksualiteit. Juist daardoor is ze perfect en kan iedereen zich aan haar relateren. Als je er open voor staat, ga je vrolijker naar buiten dan je naar binnenging. En heb je ook nog dingen over jezelf ontdekt die je nog niet wist.”

CHRISTEENE strijkt door haar non-conformisme ongetwijfeld mensen tegen de haren in. Zeker in het conservatieve zuiden van de Verenigde Staten waar Soileau woont. Of valt dat mee? Soileau: “Dankzij George Bush heeft iedereen een bepaald beeld van Texas dat niet helemaal strookt met de werkelijkheid. Austin, waar ik woon, is een mooie plek met een mooie mix van hippies, homo’s en andere mensen die de rare kanten van het leven omarmen. Keep it weird is de officieuze slogan van de stad. Austin was daarom een ideale broedplaats die me alle rust gaf om zo’n raar personages als CHRISTEENE uit te vinden. Zonder Austin was CHRISTEENE er niet geweest.”

Interview | Robbert van Heuven (www.robbertvanheuven.nl)