Coproducties

2014 | 600 HIGHWAYMEN (c) Pierre Borasci
2014 | 600 HIGHWAYMEN (c) Pierre Borasci
2011 | Phantom Limb Company (c) Pierre Borasci
2011 | Phantom Limb Company (c) Pierre Borasci
2009 | Stalker Theatre (c) Pierre Borasci
2009 | Stalker Theatre (c) Pierre Borasci

 

Sinds 2008 zet Noorderzon sterk in op het (co-)produceren van werk van internationale makers. Door krachten- en kennisbundelingen hebben wij in de afgelopen jaren veel mooie voorstellingen mogelijk gemaakt. Als je op het jaartal klikt, lees je meer over de betreffende voorstellingen.

2016
Cláudia Dias (Portugal), El Conde de Torrefiel (Spanje), Sarah Vanhee (België), Taoufiq Izeddiou (Marokko), Mats Staub (Zwitserland), Sijas de Groot & WERC (Nederland).

2015
Lundahl & Seitl (Zweden), Pan Pan Theatre (Ierland), Roger Bernat (Spanje), Lander Patrick (Portugal).

2014
Ula Sickle (België/Congo), Kornél Mundruczó/Proton Theatre (Hongarije), BERLIN (België), Benjamin Verdonck/KVS/Toneelhuis (België), Gunilla Heilborn (Zweden), 600 HIGHWAYMEN (Verenigde Staten), Fernando Rubio (Argentinië), Philippe Quesne & CAMPO (Frankrijk en België), Kid Koala (Canada).

2013
Anne-Cecile Vandalem (België), Dayna Hanson (VS)

2012
BERLIN (België), LOD (België), THEATREclub (Ierland),  

2011
Phantom Limb Company (Verenigde Staten), Brokentalkers (Ierland), Gob Squad & CAMPO (Duitsland & België), Quarantine (Verenigd Koninkrijk), Maria Jerez (Spanje)

2010
chelfitsch (Japan), Claudio Stellato (Italië), MaisonDahlBonnema (België),

2009
Stalker Theatre (Australië), Lola Arias (Argentinië), Zachary Oberzan (Verenigde Staten), Aphids (Australië)

2008
Nature Theater of Oklahoma (Verenigde Staten) en Radiohole (Verenigde Staten).

 

Cláudia Dias | Monday - Watch out for the right (PT)

Productiejaar: 2016
Monday - Watch out for the right is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

Met een flinke stelling kan je iemand goed om de oren slaan. Stevige meningen kunnen botsen en schuren en raken soms in een flinke knokpartij met elkaar verwikkeld. Maar alleen als we elkaar verbaal te lijf durven gaan, komen we met zijn allen verder. Voor Monday – watch out for the right gaat de Portugese choreografe Cláudia Dias in de Der Aa-kerk (een prachtige plek midden in de stad) letterlijk de boksring in met een andere politiek geëngageerde kunstenaar. De Spaanse dichter en schrijver Pablo Fidalgo Lareo is de tegenstander met wie ze dansend duelleert over belangrijke, actuele vragen. Waarom zijn we bang voor de ander? Hoe kunnen we onze toekomst veranderen? Met het publieke debat hopelijk als uiteindelijke winnaar. 

Cláudia Dias | Monday - Watch out for the right
Cláudia Dias | Monday - Watch out for the right
El Conde de Torrefiel | Guerrilla
El Conde de Torrefiel | Guerrilla

El Conde de Torrefiel | Guerrilla (SP)

Productiejaar: 2016
Guerrilla is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

Een conferentie, een tai-chi-les en een avondje uit. Een groep mensen – gespeeld door een grote groep van 80 Groningse vrijwilligers – lijkt zich rustig bezig te houden met hun alledaagse beslommeringen. Maar wat gaat er eigenlijk in hen om? In de voorstelling Guerrilla toont de Spaanse multidisciplinaire groep El Conde de Torrefiel wat er achter die rustige voorkant schuilgaat door de gedachten van de personages als tekst te projecteren. En dan blijkt de situatie ineens een stuk minder vreedzaam te zijn. Zo toont de groep hoe onder de schijnbaar rustige leefwereld van een nieuwe generatie Europeanen een donkere onderstroom van onuitgesproken gedachten schuilgaat. Vorige jaar maakte El Conde de Torrefiel al indruk op Noorderzon met hun even onnavolgbare als fascinerende voorstellingEscenas para una conversación… 

Sarah Vanhee / CAMPO | Oblivion (BE)

Productiejaar: 2016
Oblivion is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

Hoeveel vergeet je wel niet in een jaar? Of hoeveel gooi je weg zonder er verder aandacht aan te besteden? Is dat niet eeuwig zonde? Alles is iets waard, vindt de Vlaamse performancekunstenaar Sarah Vanhee. Ze besloot daarom een jaar lang alles te verzamelen wat ze anders zou hebben weggegooid of vergeten zou zijn. In haar performanceOblivion leidt ze ons langs haar verzameling om zo met aandacht te bekijken wat eerder achteloos werd achter gelaten. Sarah Vanhee maakte sinds haar afstuderen in 2007 een aantal bijzondere performances waarin ze kunst en samenleving met elkaar in verband brengt. Zo reisde ze met haar Lecture for everyone de hele wereld af om onverwacht en onaangekondigd een lezing te houden op plekken waar mensen samen komen.

Sarah Vanhee / CAMPO | Oblivion
Sarah Vanhee / CAMPO | Oblivion
Taoufiq Izeddiou | En Alerte
Taoufiq Izeddiou | En Alerte

Taoufiq Izeddiou | En Alerte (MAR)

Productiejaar: 2016
En Alerte is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

Wat trekt mensen toch zo aan in het spirituele of het goddelijke? Waarom werpen ze zich zo vol overgave in iets wat je helemaal niet kan zien? Choreograaf en danser Taoufiq Izeddiou zocht naar de aantrekkingskracht van religie, naar de eeuwenoude wijsheid die erin schuilgaat en naar de dreiging van geweld die er ook achter sluimert. Die twee kanten zet hij in zijn voorstelling En Alerte om in beweging en klank, begeleid door twee muzikanten. Hij gooit daarbij zijn hele lichaam in de strijd dat zich zowel verzet als laat meeslepen. Izeddiou is de grondlegger van Marokko’s eerste moderne dansgezelschap, Cie Anania, en artistiek directeur van On Marche, een internationaal festival voor moderne dans in Marrakesh. Tijdens een residency in Groningen in februari onderzocht Izeddiou zijn concept en zette hij de eerste stappen richting deze voorstelling.

Mats Staub | 21 – Memories of Growing Up (CH)

Productiejaar: 2016
21 – Memories of Growing Up is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van Create to connect.

Mevrouw Zirkelbach werd 21 in 1939, meneer Krause in 1970 en Sophie Jansen in 1991. Wanneer werd jij 21? Wat gebeurde er dat jaar? En voelde je toen echt volwassen?

De Zwitserse kunstenaar Mats Staub besprak deze vragen met een grote groep mensen van alle leeftijden. Hij nam hun verhalen op en na drie maanden liet hij hen nog eens naar hun eigen antwoorden luisteren en filmde hij hun gezichtsuitdrukkingen. Het resultaat is de video-installatie 21 waarin de bezoeker deze videoportretten en verhalen kan bekijken en beluisteren en zo deel wordt van een intiem moment in de levens van de vertellers van allerlei leeftijden en afkomsten. In elke stad waar Staub komt, verzamelt hij nieuwe verhalen, waardoor er steeds meer gezichten uit verschillende plekken en culturen bijkomen. Voor Noorderzon verzamelde hij acht nieuwe portretten van bezoekers, jong en oud.

Mats Staub | 21 – Memories of Growing Up
Mats Staub | 21 – Memories of Growing Up
Sijas de Groot & WERC | Circus, Boden & Gas
Sijas de Groot & WERC | Circus, Boden & Gas

Sijas de Groot & WERC | Circus, Boden & Gas (NL)

Productiejaar: 2016
Circus, Boden & Gas is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van Create to connect.

Theatermaker Sijas de Groot en kunstenaarscollectief WERC vertellen in Circus, Boden & Gas het verhaal van de stad Groningen aan de hand van het voormalig CiBoGa-terrein, dat 400 jaar bestaat. Het terrein, dat zich bevindt aan de noordoostelijke rand van het centrum van Groningen, staat al jaren voor de industriële en technische vooruitgang van de stad. Deze onderging een grote verandering toen Groningen zich ontdeed van zijn stadsmuren en naar buiten kon uitbreiden. Voorbeelden zijn de gasfabriek, die jarenlang midden in de stad heeft gestaan, het bode en circusterrein en de verandering naar het Ebbingekwartier. Sijas en WERC zijn met (oud-)buurtbewoners, historici en het terrein zelf in dialoog gegaan en hebben verhalen over het terrein samengebracht. De constante verandering die het terrein heeft meegemaakt sinds 1616 wordt met hulp van projectie letterlijk in kaart gebracht en zichtbaar gemaakt. 

Lundahl & Seitl | An Elegy to the Medium of Film (SE)

Productiejaar: 2015
An Elegy to the Medium of Film is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

Zou onze verbeelding op dezelfde manier werken als het medium film niet zou bestaan? In ons leven zien we immers zoveel films dat onze fantasie als een filmprojector is gaan werken. We hebben maar een klein zetje nodig om de wereld om ons heen als een filmische ervaring te beschouwen. De interactie tussen kunstwerk en toeschouwer is altijd het uitgangspunt van het Zweedse kunstenaarsduo Lundahl & Seitl. Met An Elegy to the Medium of Film creëerden zij als ode aan het medium film en aan de beroemde filmmaker Andrei Tarkoski een installatie waarin de bezoeker wordt gestimuleerd niet passief naar een groot scherm te kijken, maar om actief vanuit zijn eigen verbeelding een film te creëren. In een spannende, donkere ruimte en met behulp van video, geluid en aanraking word je je eigen filmprojector. 

Lundahl & Seitl | An Elegy to the Medium of Film
Lundahl & Seitl | An Elegy to the Medium of Film
Pan Pan Theatre | The Seagull and Other Birds (c) Ros Kavanagh
Pan Pan Theatre | The Seagull and Other Birds (c) Ros Kavanagh

Pan Pan Theatre | The Seagull and Other Birds (IE)

Productiejaar: 2015
The Seagull and Other Birds is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

De Meeuw is een van Anton Tsjechovs bekendste toneelstukken. De verhouding tussen de kunstenaar en de wereld is een van de belangrijkste thema’s. Hoewel Tsjechov nog steeds gespeeld wordt, is die verhouding inmiddels radicaal veranderd. Wat Tsjechov kan, kunnen wij ook, dachten de eigenzinnige Ierse theatermakers van Pan Pan Theatre en ze vroegen een aantal schrijvers een eigen tekst over die moeizame relatie te schrijven. De nieuwe teksten en die van Tsjechov kneedde de groep tot een bijzondere, maffe, onderhoudende en hersenprikkelende mengelmoes. Verwacht Tsjechov naast YouTube, ballet naast klassiek toneel en poëzie naast energieke onzin. Maar verwacht vooral heel veel liefde voor het theater.

Roger Bernat | Numax-Fagor-plus (ES)

Productiejaar: 2015
Noorderzon presenteerde deze voorstelling in het kader van Create to Connect

De geschiedenis herhaalt zichzelf continu. In 1979 ging Numax, een Spaanse fabrikant van huishoudapparatuur, failliet. De werknemers probeerden als collectief de fabriek nog te redden, maar faalden. Die laatste dagen van de fabriek legden ze op video vast. In 2013 ging ook Fagor, een werknemerscoöperatie en tevens fabrikant van huishoudapparatuur failliet. De Spaanse kunstenaar en theatermaker Roger Bernat vroeg de werknemers van Fagor om de laatste momenten van Numax na te spelen, waardoor ze als het ware hun eigen situatie naspeelden, maar met een historische twist. In de voorstelling Numax-Fagor-plus toont Bernat het resultaat van die poging en geeft hij de toeschouwer de kans om het laatste woord te hebben in het slagen van zijn re-enactment van het verleden. Door te spelen met de overlappende verhalen en met werkelijkheid en fictie toont Bernat hoe krachtig en tegelijkertijd hoe kwetsbaar een collectief van individuen kan zijn.  

Roger Bernat | Numax-Fagor-plus (c) Blenda
Roger Bernat | Numax-Fagor-plus (c) Blenda
Lander Patrick | Arrastaõ (c) Pierre Borasci
Lander Patrick | Arrastaõ (c) Pierre Borasci

Lander Patrick | Arrastaõ (PT)

Productiejaar: 2015
Noorderzon presenteerde deze voorstelling in het kader van Create to Connect

Het woord ‘arrastaõ’ heeft in het Portugees een dubbele betekenis. Het betekent ‘sleepnet’, zoals vissers die achter hun boot hangen. Het is ook het woord voor een georkestreerde handeling van een groep mensen om een overval te plegen. De hilarische danservaring ARRASTÃO heeft niets met vissen en criminaliteit te maken, maar alles met de gezamenlijke inzet van het publiek. Je wordt uitgenodigd om samen met de performers deel uit te maken van de voorstelling en om samen ritmes te creëren, waarbij – om alvast iets te verklappen – ballonnen een belangrijk hulpmiddel zijn. Zo verbinden samenwerking en ritmiek mensen die normaal vreemden van elkaar zijn voor een avond tot een dansende, feestende eenheid. Zonder de individuen kan een groep niet bestaan, maar zonder een groep het individu ook niet. Hoe dan ook: stilzitten is geen optie in deze geweldige, theaterervaring en typische Noorderzon-voorstelling.

Ula Sickle | Kinshasa Electric (BE/CD)

Productiejaar: 2014
Kinshasa Electric is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP. 

Op dansvloeren, podia en stadspleinen. Overal in de wereld wordt gedanst. Maar niemand danst helemaal alleen. In een kleiner wordende wereld zijn al die plekken met elkaar verbonden en beïnvloedt de ene dans de andere. Zo kwam de inspiratie voor de hiphop in de jaren '80 uit Afrika, om vanuit de Verenigde Staten nu weer de dansvloeren van Afrika te inspireren. Dans gaat over meer dan beweging. Het is ook een vorm van representatie en een uitdrukking van een subcultuur. Geïnspireerd door haar eerdere werk met dansers uit Kinshasa (Congo) gaat choreografe Ula Sickle met drie van hen op zoek naar de populairste dansstijlen van dit moment. Wat gebeurt er als je ze met elkaar in botsing brengt? En wat zegt die hybride danstaal over wie je bent en waar je vandaan komt? Hier en daar, disco en hedendaagse dans, authenticiteit en pose blijken dichter bij elkaar te liggen dan je dacht.

Ula Sickle | Kinshasa Electric
Ula Sickle | Kinshasa Electric
Kornél Mundruczó/Proton Theatre | Dementia (c) Pierre Borasci
Kornél Mundruczó/Proton Theatre | Dementia (c) Pierre Borasci

Kornél Mundruczó/Proton Theatre | Dementia (HU)

Productiejaar: 2014
Dementia is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP. 

In een vervallen en uitgestorven ziekenhuis woont alleen nog een groep dementiepatiënten. Nu er verder niemand meer is, leven zij volledig in hun eigen wereld. Toch maken zij – en de vriendelijke dokter en zuster die hen verplegen – graag kennis met je. En als je er toch bent, ben je dan ook bereid om voor ze betalen? De Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó duwt de toeschouwer graag met zijn neus op zaken waar we als maatschappij liever van wegkijken. Anders dan zijn eerdere rauwe, realistische, documentaireachtige voorstellingen is Dementia een muzikale, melodramatische verdraaiing van de werkelijkheid. Een voorstelling vol donkere humor, in een schitterend decor. Mundruczó laat echter nooit de prangende actuele vragen los; wanneer is het leven nog levenswaardig? En kunnen we in een crisis het geld dat we besteden aan het verlengen van het leven van deze demente kasplantjes niet op een betere manier uitgeven? Jij mag het zeggen.

BERLIN | Perhaps All The Dragons (BE)

Productiejaar: 2014
Perhaps All The Dragons is onder meer een coproductie van Noorderzon in het kader van NXTSTP.

Een bekende pianist beseft op het podium dat ze het verkeerde concerto heeft ingestudeerd. Een neurochirurg verwisselt hoofd en lichaam van twee levende apen. In Japan zijn er 700.000 mensen die leven als hikikomori (een soort Japanse kluizenaar) en zich voor jaren hebben opgesloten op hun slaapkamer. Het Vlaamse multidisciplinaire gezelschap BERLIN verzamelde deze en 26 andere merkwaardige verhalen en feiten en maakte er dertig gefilmde monologen van die schijnbaar niets, maar eigenlijk alles met elkaar te maken hebben. Aan een ronde tafel met dertig televisieschermen krijgen dertig bezoekers deze verhalen één-op-één te zien. Iedereen ziet vijf verhalen, dus voor elke bezoeker is de voorstelling anders en gaan de verschillende verhalen een eigen, unieke verbinding met elkaar aan. In 2012 was BERLIN op Noorderzon in de Suikerfabriek te zien met de prachtige voorstelling Land’s End.

BERLIN | Perhaps All The Dragons
BERLIN | Perhaps All The Dragons
Benjamin Verdonck/KVS/Toneelhuis | NOTALLWHOWANDERARELOST (c) Kurt Van der Elst
Benjamin Verdonck/KVS/Toneelhuis | NOTALLWHOWANDERARELOST (c) Kurt Van der Elst

Benjamin Verdonck/KVS/Toneelhuis | NOTALLWHOWANDERARELOST (BE)

Productiejaar: 2014
Noorderzon presenteerde deze voorstelling in het kader van NXTSTP.

Er zijn weinig kunstenaars zo veelzijdig als Benjamin Verdonck. Hij stond als acteur op het podium, hing hoog aan de gevel van een kantoorgebouw in een zelfgebouwd vogelnest en maakte als beeldend kunstenaar werk dat in diverse galeries te zien was. Zijn werk is beeldend, poëtisch en gebruikt kunst om de dagelijkse werkelijkheid op zijn kop te zetten. NOTALLWHOWANDERARELOST brengt theater ter grootte van een tafelblad met Verdonck als acteur en technicus tegelijk. Met weinig woorden, kleur, een grote trukendoos, geometrische figuren, openende deuren en een rolgordijntje brengt Verdonck het theater terug tot zijn absolute minimum. Op menselijke schaal, lekker dichtbij en poëtisch als altijd. Het enige wat je voor theater nodig hebt is toch vooral het publiek, een maker en een grote dosis fantasie van beide kanten. Deze voorstelling was een grote hit op Kunstenfestivaldesarts in Brussel.

Gunilla Heilborn & Co. | Gorkij Park 2 (ZW)

Productiejaar: 2014
Noorderzon presenteerde deze voorstelling in het kader van NXTSTP.

Gorkij Park is zo’n Hollywoodfilm uit de jaren tachtig waarvan niemand zich kan herinneren of hij hem eigenlijk gezien heeft. Het was iets met… sneeuw, schaatsen en de Koude Oorlog, toch? Gorkij Park 2 is de compleet onafhankelijke, theatrale sequel op deze thriller. Een performance waarin de Zweedse choreografe en theatermaakster Gunilla Heilborn op zoek gaat naar het verband tussen bontmutsen, verlaten mijnstadjes uit het Sovjet-tijdperk, utopieën, Abba T-shirts, sociaal realisme en glitterwimpers. Je kunt ook nog een audiotour doen door het huis van schrijver Maxim Gorkij, maar dat wordt niet aanbevolen. Heilborn behoudt zich het absolute recht voor om vaag en vreemd te mogen zijn. Gunilla Heilborn maakt films, performances en dansvoorstellingen. Op haar geheel eigen wijze combineert ze tekst, dans en video, waarbij humor en ironie belangrijke elementen zijn. Noorderzon presenteert deze voorstelling in het kader van NXTSTP.

Gunilla Helborn | Gorkij Park 2 (c) Ines Sebalj
Gunilla Helborn | Gorkij Park 2 (c) Ines Sebalj
600 HIGHWAYMEN - The Record (c) Pierre Borasci
600 HIGHWAYMEN - The Record (c) Pierre Borasci

600 HIGHWAYMEN & Noorderzon | The Record (VS)

Productiejaar: 2014
Noorderzon presenteerde en produceerde deze voorstelling in Groningen met steun van Ammodo, in het kader van Create to Connect

Tijdens The Record van 600 HIGHWAYMEN komen 45 vreemden op het podium tezamen om ons te laten zien wie ze zijn en wie ze zouden kunnen zijn. Zij maken samen een voorstelling die deels theater, deels dans en deels hallucinatie is. De spelers zijn vrijwillige acteurs uit Groningen die in juni gescout werden tijdens een eerste bezoek van 600 HIGHWAYMEN aan de stad. De spelers ontmoeten elkaar pas voor het eerst tijdens de première in de Stadsschouwburg, waardoor voor publiek en deelnemers een unieke belevenis ontstaat. The Record heft alle grenzen tussen publiek en theater op. Vanuit de pluche stoelen ben je net zo goed het onderwerp als de spelers. De voorstelling is breekbaar, prachtig en bovenal menselijk. Tijdens Under the Radar Festival in New York leverde deze theatrale ontmoeting tussen wildvreemde New Yorkers een regelrechte festivalhit op, die overladen werd met positieve recensies. Noorderzon presenteert The Record in het kader van het Europese netwerk Create to Connect. 

Fernando Rubio/Intimoteatroitinerante | When we were kids (AR)

Productiejaar: 2014
Noorderzon presenteerde en produceerde deze voorstelling in Groningen met steun van Ammodo

When we were kids gaat over de kindertijd, over het reconstrueren van iets dat verloren is gegaan en over meer. Zeven mensen bevinden zich samen met het publiek in een klaslokaal. Ze herinneren zich niet meer wie ze zijn. Om daar achter te komen, proberen ze hun (vroege) kindertijd opnieuw te beleven. Ze willen diep in hun geheugen datgene terugvinden wat zich bevindt voor het moment dat de eerste herinneringen ontstaan. Er moet iets zijn dat we allemaal in ons dragen, maar dat we als volwassenen uiteindelijk allemaal verwaarlozen. De veelgeprezen Argentijnse theatermaker Fernando Rubio is een bekend gezicht op Noorderzon. Vorig jaar dreven de bedden van zijn prachtige performance Alles aan mijn zijde op de vijver van het Noorderplantsoen. Dit jaar is hij terug en gaat zijn nieuwste (deels in Groningen geproduceerde) voorstelling op Noorderzon in première. When we were kids is het eerste deel van een trilogie waarin Rubio op zoek gaat naar wat de kindertijd en het verstrijken van de jaren betekenen voor wie we zijn en wie we uiteindelijk zullen worden. 

Fernando Rubio - When we were kids (c) Pierre Borasci
Fernando Rubio - When we were kids (c) Pierre Borasci
Philippe Quesne & CAMPO | Next Day (c) Pierre Borasci
Philippe Quesne & CAMPO | Next Day (c) Pierre Borasci

Philippe Quesne & CAMPO | Next Day (FR/BE)

Productiejaar: 2014
Coproductie: Theater Der Welt 2014 (Mannheim), Festival d'Automne (Parijs), Théâtre Nanterre-Amandiers, LIFT (London), La Bâtie (Genève)
Met ondersteuning van | Noorderzon Performing Arts Festival (Groningen) en HAU Hebbel Am Ufer (Berlijn)

Dertien kleine individuen leven met elkaar in een vreemde en mysterieuze wereld. Zijn ze verlaten? Zijn ze hun huis kwijt? En wat doen ze de hele dag? Ze musiceren veel, maar intussen worden ze ook klaargestoomd tot superhelden. Ze oefenen met het bevechten van monsters, verdedigen zich tegen ‘aliens’, leren hoe je als een ware superheld een vliegtuig moet optillen en ze krijgen les in hoe je alles weer moet opbouwen na een catastrofe. De druk om de wereld te redden rust op hun – nu nog onbezorgde – schouders. Hoe kijkt een volwassene naar een kind op het toneel? Dat is de spannende vraag waarmee het Vlaamse theaterhuis CAMPO al een aantal jaar verschillende toonaangevende theatermakers opzadelt. Makers die normaal niet met kinderen werken.

Kid Koala | Nufonia Must Fall (CA)

Productiejaar: 2014
Coproductiepartners: Luminato Festival (Toronto), Adelaide Festival (Adelaide), Banff Centre (Banff), Internationales Sommerfestical (Hamburg), Santiago A Mil (Santiago), Noorderzon, Roundhoude (Londen)

De Canadese DJ Kid Koala staat bekend om zijn geweldige liveshows, zijn albums gebaseerd op oude bluesplaten en zijn samenwerkingsprojecten met beroemde acts als Gorillaz. Hij opende dit jaar als DJ de grootse shows van Arcade Fire. Maar Kid Koala is ook striptekenaar. In 2003 bracht hij het beeldverhaal Nufonia Must Fall uit. Een groots liefdesverhaal over een robot en een meisje op kantoor. Dit prachtige boek gaat hij tijdens Noorderzon in een live-poppentheater-versie naar het toneel brengen. De poppenspelers spelen het verhaal in miniatuurdecors op het podium, die live op een groot scherm worden getoond. Het verhaal wordt live ondersteund door muziek van Kid Koala en The Afiara Quartett. De regie is in handen van K. K. Barrett. Barrett werd beroemd door zijn samenwerkingen met de bekende regisseurs Sofia Coppola voor Lost in Translation en met Spike Jonze voor onder meer Being John Malkovich, Where the Wild Things Are en Her. Voor die laatste film werd Barrett genomineerd voor een Oscar.

Kid Koala - Nufonia Must Fall (c) Pierre Borasci
Kid Koala - Nufonia Must Fall (c) Pierre Borasci
Das Fräulein / Anne-Cécile Vandalem - Utopia (c) Christophe Engels
Das Fräulein / Anne-Cécile Vandalem - Utopia (c) Christophe Engels

Das Fräulein / Anne-Cécile Vandalem | After the Walls (UTOPIA) (BE)

Productiejaar: 2013
Noorderzon is vanuit NXTSTP een van de coproducenten van After the Walls (UTOPIA).

Zijn ontwerp moet de complete oplossing zijn voor alle problemen van deze tijd. Een utopische explosie. Een ongekend architecturaal-idealistisch masterplan. Architect Bernard Loizeau nodigt je in After the Walls (UTOPIA) uit om kennis te nemen van zijn plannen voor het ultieme bouwwerk. Maar ook om deelgenoot te worden van zijn idealistische beweging die het cynisme wil afschudden en de mensheid nieuwe hoop
wil geven. Het komend jaar zal Loizeau in Groningen bouwen aan zijn plan. Op Noorderzon 2014 was in de vervolgvoorstelling DYSTOPIA te zien of hij geslaagd is. Daarnaast word je uitgenodigd het proces gedurende het jaar te volgen. De jonge Belgische theatermaakster Anne-Cécile Vandalem gooide in Europa al hoge ogen met haar fabelachtige werk, waarin ze onderzoekt wat een samenleving tot een samenleving maakt.

Terug naar boven

Dayna Hanson | The Clay Duke (VS)

Productiejaar: 2013
The Clay Duke is een coproductie van Noorderzon en Grand Theatre Groningen.

Op 10 december 2010 stapt een verwarde man een vergadering van het schoolbestuur van een Amerikaanse school binnen. Hij is boos om het ontslag van zijn vrouw. Clay Duke bedreigt de aanwezigen, maar mist in de daarop volgende schietpartij iedereen en pleegt zelfmoord. De YouTube-video van de gebeurtenis werd een fenomeen op internet. De Amerikaanse theatermaakster Dayna Hanson combineert die gebeurtenis in haar voorstelling The Clay Duke met haar eigen fascinatie voor de tragische zelfmoorden in de stukken van Tsjechov en de eigen-rechter-stoerheid van de Death Wish-films die van Charles Bronson een cultheld maakten. The Clay Duke vertelt zo het indringende verhaal van een tragisch personage wiens mislukte leven hem er toe aanzet het recht in eigen hand te nemen. Met dans, muziek, live-geluidseffecten en een wedstrijdje Charles Bronson-imiteren zoekt Hanson naar het glimpje hoop dat er toch in die trieste gebeurtenis te vinden moet zijn. Dayna Hanson resideert in augustus een periode in het Grand Theatre om The Clay Duke verder te ontwikkelen. Tijdens Noorderzon is de voorstelling als work-in-progress te zien.

Terug naar boven

Dayna Hanson - The Clay Duke (c) Linas Phillip
Dayna Hanson - The Clay Duke (c) Linas Phillip

BERLIN | Land’s End (BE)

Productiejaar: 2012
Coproductie van | Noorderzon/Grand Theatre Groningen
NEXT Festival Eurometropolis Lille-Kortrijk-Doornik + Valencienes, BE), STUK kunstencentrum (Leuven, BE), Le CENTQUATRE (Paris, FR), Pronomade(s) en Haute Garonne /Centre National des Arts de la Rue (FR), Le Manège de Reims – Scène Nationale (FR), La Maison de la Culture d’Amiens (FR), Szene Salzburg (AUT), Internationales Sommerfestival Hamburg (DE), La Bâtie – Festival de Genève (CH), Korjaamo Theatre / Stage – Helsinki Theatre Festival (FI), Brighton Festival (UK)

Land’s End van het Belgische theatergezelschap BERLIN beleefde tijdens Noorderzon 2012 zijn Nederlandse première in de bijzondere Suikerunie. Precies op de grens van België en Frankrijk staat een boerderij: het decor voor een moordzaak, een confrontatie tussen twee verdachten van de beruchte Pannenkoekenmoord. Het befaamde theatercollectief BERLIN reconstrueert in Land’s End deze bizarre gebeurtenis aan de hand van zeven ingenieuze installaties en een theatervoorstelling.

Terug naar boven

BERLIN - Land's End (c) Pierre Borasci
BERLIN - Land's End (c) Pierre Borasci
LOD - Hoog Gras (c) Pierre Borasci
LOD - Hoog Gras (c) Pierre Borasci

LOD | Hoog Gras (BE)

Productiejaar: 2012
Productie: LOD | muziektheater
Coproductie van | Kunstenfestivaldesarts, WERKTANK & Noorderzon Performing Arts Festival Groningen

Gruwel en kinderlijke onschuld zijn terugkerende thema’s in het werk van Inne Goris, die al jaren verbonden is aan het toonaangevende kunstenaarshuis LOD. Eerder greep ze terug naar Griekse tragedies of de horror van sprookjes om de meedogenloosheid van de menselijke natuur aan te kaarten. Voor deze theatrale video-installatie zoomt Goris in op actuele verhalen van kindsoldaten. Hoog Gras is onder meer een coproductie van Noorderzon en vele andere internationale partners.

Terug naar boven

THEATREclub | HEROIN (IER)

Productie | THEATREclub
Coproductie | Noorderzon/Grand Theatre Groningen
HEROIN werd ontwikkeld in samenwerking met de klanten en het personeel van het Rialto Community Drug Team, en gesubsidieerd door de Arts Council. HEROIN werd voor het eerst gepresenteerd als onderdeel van de ABSOLUT Fringe. Deze voorstelling is gesubsidieerd door Culture Ireland. THEATREclub maakt deel uit van PROJECT CATALYST en het initiatief Project Arts Centre

THEATREclub verbleef in augustus 2012 een periode in Groningen om een ge-update versie te produceren van het (plat-)Ierse HEROIN, waarmee ze de wereld over konden gaan, startend bij Noorderzon. De veelvuldig bekroonde voorstelling HEROIN vertelt de sociale geschiedenis van heroïne in Ierland gedurende de afgelopen veertig jaar. Aan de totstandkoming van de voorstelling ging twee jaar lang intensief en gepassioneerd onderzoek vooraf.

Terug naar boven

THEATREclub - HEROIN (c) Pierre Borasci
THEATREclub - HEROIN (c) Pierre Borasci
Phantom Limb Company - 69º S. (c) Pierre Borasci
Phantom Limb Company - 69º S. (c) Pierre Borasci

Phantom Limb Company | 69º S. (VS)

Productiejaar: 2011
(Co)-productie partners: ArKtype / Thomas O. Kriegsmann in Association with Beth Morrison Projects, Coproductie van | Noorderzon/Grand Theatre Groningen en NNT in co-opdracht van Hopkins Center, Dartmouth College; Arts Centre of Melbourne and The Victoria College of the Arts; ArtsEmerson: The World on Stage, Boston, MA and EMPAC / Experimental Media and Performing Arts Center, Rensselaer Polytechnic Institute

Het New Yorkse poppentheatergezelschap Phantom Limb Company was in juli en augustus 2011 te gast in Groningen om in het Grand Theatre te werken aan hun voorstelling 69º S. over de poolexpeditiereiziger Ernest Shackleton. De wereldpremière vond plaats op 18 augustus, de openingsavond van Noorderzon. Daarna was de voorstelling onder meer te zien tijdens het prestigieuze Next Wave festival in the Brooklyn Academy of Music.

 

Terug naar boven

Brokentalkers | The Blue Boy (IER)

Coproductiepartners: Noorderzon/Grand Theatre Groningen, LÓKAL Theatre Festival Reykjavík, Korjaamo Theatre/ Stage Festival, Norfolk & Norwich festival en Ulster Bank Dublin Theatre Festival

Het Ierse theatergezelschap Brokentalkers maakt spraakmakend, actueel theater. Hun productie The Blue Boy kwam gedeeltelijk in Groningen tot stand en gaat over een hevig geschonden relatie… over de ervaringen van mannen en vrouwen die in hun jeugd zijn toevertrouwd aan Rooms-Katholieke zorginstellingen in Ierland. In het begin van augustus kwam Brokentalkers naar Groningen om deze voorstelling verder te ontwikkelen. Het work-in-progress werdt zeer positief ontvangen door pers en publiek in Groningen. The Blue Boy is tevens een coproductie van Noorderzon/Grand Theatre Groningen. De wereldpremière vond in oktober 2011 plaats in het Ulster Bank Dublin Theatre Festival.

 

Terug naar boven

     Brokentalkers - The Blue Boy (c) Pierre Borasci
Brokentalkers - The Blue Boy (c) Pierre Borasci
Gob Squad & CAMPO - Before Your Very Eyes (c) Pierre Borasci
Gob Squad & CAMPO - Before Your Very Eyes (c) Pierre Borasci

Gob Squad & CAMPO | Before Your Very Eyes (DUI & BE)

Productiejaar: 2011
(Co)-productie partners: Noorderzon/Grand Theatre Groningen, Hebbel am Ufer, Berlin; Forum Freies Theater, Düsseldorf;  NEXT Festival, Eurometropole Lille-Kortrijk-Tournai+Valenciennes; Künsterlhaus Mousonturm, Frankfurt

Een nieuwe voorstelling van het spannende Brits/Duitse collectief Gob Squad in samenwerking met het Gentse CAMPO, maar dan gespeeld door Gentse kinderen. Het publiek observeert deze kinderen terwijl die zich bewegen in een veilige ruimte met vier glazen wanden, als insecten in een lege pot confituur. Vanuit die ruimte kijken ze vooruit naar hun eigen toekomst als volwassene, en blikken ze al een eerste keer terug op hun korte verleden. Terwijl volwassenen zich doorgaans hardnekkig proberen vast te klampen aan hun jeugd, dromen zij er net van hun kindertijd voorgoed achter zich te laten. Deze coproductie van onder meer Noorderzon/Grand Theatre Groningen was de succesvolle openingsvoorstelling van Noorderzon 2011.

Terug naar boven

Quarantine | Entitled (VK)

Productiejaar: 2011
(Co)-productiepartners: In opdracht van | Royal Exchange Theatre, Sadler’s Wells and Curve Theatre, Leicester 
Coproductie | Quarantine en Royal Exchange Theatre
Verdere ontwikkeling met steun van | Noorderzon/Grand Theatre Groningen

In Entitled komen verschillende spelers, een mix van professionele theatermakers en amateurs, aan het woord over hoop, privileges, teleurstelling en alledaagse zaken. Over hoe je soms schittert op het podium, maar ook hoe je soms genoegen moet nemen met een rol in de coulissen. Wat je trouwens ook letterlijk kunt nemen, want Entitled is de zoektocht van drie technici, drie dansers en één schrijver naar een compleet leven in de vorm van een opbouw en afbouw van een voorstelling. Deze voorstelling is in augustus 2011 doorontwikkeld en tijdens Noorderzon was een Europese preview te zien van deze prachtige voorstelling, die inmiddels onder meer te zien is geweest in Edinburgh en Londen. In 2012 gaat de tournee verder.

Terug naar boven

Quarantine - Entitled (c) Pierre Borasci
Quarantine - Entitled (c) Pierre Borasci
Maria Jerez - The Perfect Alibi (c) Maria Jerez
Maria Jerez - The Perfect Alibi (c) Maria Jerez

Maria Jerez | The Perfect Alibi (SPA)

Productiejaar 2010
Noorderzon/Grand Theatre Groningen en Kunstlerhaus Mousonturm Frankfurt.

Het aanstormende Spaanse talent Maria Jerez koppelt op instinctieve wijze humor met het opzoeken van de grenzen van theater. In 2010 werd met The Movie op Noorderzon al duidelijk dat zij, met zo weinig mogelijk middelen maar met een uitgekiend theatraal vernuft de toeschouwer kan verbazen. In 2011 is Jerez in residency geweest in Groningen om te werken aan haar nieuwe voorstelling, die in augustus op Noorderzon in première ging.

 

Terug naar boven

chelfitsch | We Are the Undamaged Others (JAP)

Productiejaar: 2010
Coproductie partners: Aichi Triennale (Nagoya), Festival d’Automne à Paris, Théâtre de Gennevilliers, Centre Dramatique National de Création Contemporaine (Paris), Noorderzon/Grand Theatre Groningen

chelfitsch, een van Japans meest interessante theatergroepen was in augustus 2010 in het Grand Theatre Groningen te gast om in residency te werken aan hun voorstelling We Are the Undamaged Others. Tijdens Noorderzon was een Europese preview te zien van dit nieuwe werk dat daarna op vele internationale speelplekken te zien was. In 2011 is deze voorstelling onder meer geprogrammeerd in Kunstenfestivaldesarts in Brussel.
 

Terug naar boven

 

chelfitsch - We Are the Undamaged Others (c) Pierre Borasci
chelfitsch - We Are the Undamaged Others (c) Pierre Borasci
Claudio Stellato - L'Autre (c) Pierre Borasci
Claudio Stellato - L'Autre (c) Pierre Borasci

Claudio Stellato | L'Autre (ITA)

Productiejaar 2010
Coproductie partners: Les Brigittines-Centre d'Art Contemporain du Mouvement et de la Voix de la ville de Bruxelles, Noorderzon/Grand Theatre Groningen, De Pianofabriek Kunstenwerkplaats, TAKT Dommelhof, le manege.mons/CECN, TechnocITé, l'échangeur - scène conventionnée de Fère-en-Tardenois


Theatermaker Claudio Stellato - een multitalent - is ooit begonnen als jazzmusicus, was jarenlang straatperformer en is getraind circusartiest. Gedurende de afgelopen twee jaar begaf Stellato zich op een zoektocht waarin hij intensief de relatie tussen lichaam en object onderzocht. Het resultaat is de creatie van het alter-ego L’Autre, ofwel de ander. In augustus 2010 was hij in residency in het Grand Theatre om daar te werken aan dit work-in-progress. Hij speelde 4 voorstellingen tijdens Noorderzon en was daarna op vele plekken in Europa te zien.

Terug naar boven

MaisonDahlBonnema & Needcompany | Ricky and Ronny and Hundred Stars - A Sado Country Opera (BE)

Productiejaar: 2010
Coproductie partners: Theater aan het Vrijthof, Euregionaal Opera- en Muziektheaterfestival, Bit Teatergarasjen en Noorderzon/Grand Theatre Groningen

Tijdens Noorderzon 2008 wisten Anna Sophia Bonnema en Hans Petter Dahl ons op een verontrustende manier te betoveren dan wel voor het hoofd te stoten met hun operavoorstelling The Ballad of Ricky and Ronny. In 2010 zijn Ricky en Ronny - de alter ego’s van de makers - terug en ze gaan nog een stap verder met een country opera. Een huiveringwekkend lichtvoetige en beklemmend actuele opera. Samen met onder meer het Grand Theatre coproduceerde Noorderzon deze voorstelling. MaisonDahlBonnema was in januari 2010 in het Grand Theatre te gast om deze voorstelling te produceren.

Terug naar boven

 MaisonDahlBonnema (c) Maarten Vandenabeele
MaisonDahlBonnema (c) Maarten Vandenabeele
Stalker Theatre - MirrorMirror (c) Pierre Borasci
Stalker Theatre - MirrorMirror (c) Pierre Borasci

Stalker Theatre | MirrorMirror (AUS)

Productiejaar: 2009
Coproductie partners: Noorderzon/Grand Theatre Groningen, Parramatta Riverside Theatres and Western Sydney Dance Action, Australia

Tijdens de openingsvoorstelling van 2009 presenteerden wij de nieuwe productie van een van de meest bijzondere, en internationaal gerenommeerde theatergezelschappen uit Australië, Stalker Theatre. David Clarkson en Dean Walsh delen in MirrorMirror met ons hun bespiegelingen rond het besef dat alles eindig is, in een duet van fysiek theater en wonderschone acrobatische dans. Stalker was gedurende de loop van augustus te gast in Groningen alwaar MirrorMirror wordt afgemonteerd in coproductie met onder meer Noorderzon en Grand Theatre Groningen. De voorstelling ging in oktober in Sydney in première, en was al als avant-première op Noorderzon te zien.

Terug naar boven

Lola Arias | Mi Vida Después/My Life After (ARG)

Productiejaar: 2009
Coproductie partners: Steirischer Herbst Festival, Theater Spektakel Zurich, International Summer Festival Kampnagel Hamburg, Noorderzon/Grand Theatre Groningen

Heb je niet eens de wens gehad om in je ouders verleden te kijken? Te zien wie ze waren voor je geboren werd of nog zo jong was dat je het je niet herinneren kan? Dit gegeven vormt de basis voor deze voorstelling van de Argentijnse schrijfster en regisseuse Lola Arias. In Mi Vida Después reconstrueren zes acteurs, die allen in de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw geboren zijn, het leven van hun ouders. Foto’s, brieven, cassettebandjes en kleding voeren de acteurs naar het verleden. Niet alleen het verleden van hun ouders, maar tegelijkertijd van hun land, Argentinië. Een land dat in die jaren dat de zes acteurs geboren zijn gebukt ging onder een militaire dictatuur. De zoektocht naar het verleden van hun ouders valt op een spannende manier samen met het verwerken van deze moeilijke periode in de Argentijnse geschiedenis. Lola Arias is een van de grootste talenten uit Argentinië. Deze voorstelling was drie keer te zien tijdens Noorderzon 2009.

Terug naar boven

 Lola Arias - My Life After (c) Pierre Borasci
Lola Arias - My Life After (c) Pierre Borasci
Zachary Oberzan - Your Brother. Remember? (c) Pierre Borasci
Zachary Oberzan - Your Brother. Remember? (c) Pierre Borasci

Zachary Oberzan | Your Brother. Remember? (VS)

Productiejaar: 2009
Coproductie partners: Kunstenfestivaldesarts, Noorderzon/Grand Theatre Groningen en Brut Wien

We presenteerden in 2009 een eerste preview van Your brother. Remember?, de nieuwe voorstelling van Nature Theater of Oklahoma-acteur Zachary Oberzan. Toen Zachary opgroeide in Maine, maakte hij, samen met zijn oudere broer Gator, graag parodieën op bekende films, zoals Jean-Claude van Damme’s Kickboxer en de cult-klassieker Faces of Death. Twintig jaar gaan voorbij. Vervreemd van zijn familie, keert Zachary terug naar zijn geboortegrond om deze parodieën opnieuw en zo precies mogelijk na te maken. Maar twintig jaar gaan niet onopgemerkt voorbij. Drugs, depressie en gevangenis hebben zo hun tol geëist. Met Jean-Claude van Damme en Dr. Francis Gross als steun in de rug, proberen de twee broers tot een soort van verzoening te komen. Samen met Grand Theatre Groningen coproduceert Noorderzon Zachary Oberzans nieuwste werk Your brother. Remember? Oberzan was vanaf begin augustus in residency in Groningen. De voorstelling is op vele belangrijke internationale podia in de wereld te zien geweest.

Terug naar boven

Aphids | System Building (AUS)

Productiejaar: 2009
Coproductie partners: Noorderzon/Grand Theatre Groningen, CarriageWorks, Radialsystem V, the Melbourne Recital Centre

System Building is een intiem concert op een van de meest bijzondere locaties van Groningen: de prachtige oude Watertoren aan de zuidkant van het Noorderplantsoen. System Building is een miniatuurvoorstelling waarin Aphids de bijzondere locatie en architectuur weet samen te smelten met het geluid van percussie-instrumenten. Instrumenten die Rosemary Joy speciaal voor dit soort spannende locaties ontwikkelt. En privé-concert op letterlijk en figuurlijk ongekend hoog niveau? Aphids was gedurende vier dagen, meerdere keren op een dag te zien tijdens Noorderzon 2009.

Terug naar boven

Aphids - System Building (c) Karel Zwaneveld
Aphids - System Building (c) Karel Zwaneveld
Nature Theater of Oklahoma - Romeo and Juliet (c) Peter Nigrini
Nature Theater of Oklahoma - Romeo and Juliet (c) Peter Nigrini

Nature Theater of Oklahoma | Romeo and Juliet & Rambo Solo (VS)

Productiejaar: 2008
Coproductie-partners: Productie: International Summerfestival/Kampnagel Hamburg, Salzburger Festspiele in coproductie met Kaaitheater Brussels, Workspace Brussels, Buda Kunstcentrum, Noorderzon/Grand Theatre Groningen en the Wexner Center for the Arts van de Ohio State University

In 2006 was het inmiddels wereldberoemde gezelschap Nature Theater of Oklahoma (uit New York) voor het eerst in Europa te zien tijdens Noorderzon met de voorstelling Poetics: A Ballet Brut. In 2008 waren ze terug met twee voorstellingen die wij beide coproduceerden in samenwerking met het Grand Theatre. Zowel Romeo and Juliet als Rambo Solo werden een grote hit in het internationale theatercircuit en waren overal ter wereld te zien. In 2009 produceerde Noorderzon/Grand Theatre Groningen ook de eerste onafhankelijke solovoorstelling van Nature Theater-acteur Zachary Oberzan.

Terug naar boven

Radiohole | Anger/Nation (VS)

Productiejaar: 2008
Coproductie partners: Donaufestival, The Kitchen, Noorderzon/Grand Theatre

Dit is de ware New York underground. Niet van dat slappe, stiekem toch best doordeweekse. Nee, de charismatische makers van het hardcore onafhankelijke Radiohole staan los van alles. Deze vrije geesten maken bijna subversief theater. Op een manier die je nooit eerder gezien hebt. Met aanstekelijk plezier, speelse aanpak en veel lagen. Punkrocktheater zo je wilt. Mocht je iemand zijn die altijd alles wil begrijpen, dan moet je hier niet naar toe gaan.
Voor ANGER/NATION zetten ze Post-It briefjes, heilige geometrie, dropjes, Peek-a-Boo™ technologie en een Sonic Secret Weapon in om een barokke wereld te creëren. Hierin spelen de 19de eeuwse en matig de strijdbijl hanterende kruisridder Carry A. Nation en de zelfverklaarde verlosser en zeventigerjaren LSD-cultheld Mel Lyman de hoofdrol. ANGER/NATION snuffelt aan de diepste krochten van de Amerikaanse psyche en legt de verstrengelende rood-wit-blauwe belangen van deze natie bloot. Radiohole was voorafgaand aan het festival in Groningen te gast om in het Grand Theatre aan deze waanzinnige voorstelling te werken.

Terug naar boven

Radiohole - Anger Nation (c) Pierre Borasci
Radiohole - Anger Nation (c) Pierre Borasci