Stefan Kaegi (Rimini Protokoll) / Münchner Kammerspiele

Uncanny Valley

Berlijn, Duitsland

Gabriela Neeb

Uncanny Valley

Berlijn, Duitsland

Gabriela Neeb

Magnifieke, verontrustende beschouwing op de relatie tussen mens en machine.
Een levensechte robot als enige speler in een toneelstuk over mens-zijn. Er komt verder geen levend wezen aan te pas. Het gebeurt in Uncanny Valley van Stefan Kaegi, waarbij de titel verwijst naar het ongemakkelijke gevoel wat je krijgt als robots te veel op mensen lijken. Kaegi betrad deze ‘angstaanjagende vallei’, strikte (toneel)schrijver Thomas Melle en liet een exacte robotkopie van hem maken. In de voorstelling neemt de robot-Melle de plaats in van de mens Melle. De machine probeert antwoorden te vinden op vragen als: wat gebeurt er als een robotkopie het leven van de originele mens overneemt? Leert hij zichzelf beter kennen? Is de elektronische dubbelganger een vijand of kan het ook een vriend zijn? Het invloedrijke Duitse gezelschap Rimini Protokoll keert na tien jaar terug op Noorderzon met een magnifieke, verontrustende beschouwing op de relatie tussen mens en machine.

“Dit moet je gezien hebben! Je gaat het nooit vergeten!”

- Karim Saab, www.maz-online.de

Credits

Regie | Stefan Kaegi
Tekst, lichaam en spel | Thomas Melle
Apparatuur | Evi Bauer
Animatronics | Chiscreatures Filmeffects GmbH
Fabricage siliconenhoofd Melle | Tommy Opatz
Dramaturgie | Martin Valdés-Stauber
Video ontwerp | Mikko Gaestel
Muziek | Nicolas Neecke
Productie management | Rimini Protokoll
Productie | Müncher Kammerspiele

Coproductie | Berliner Festspiele - Immersion, donaufestival (Krems), Feodor Elutine (Moscow), FOG Triennale Milano Performing Arts (Milano), Temporada Alta - Festival de Tador de Catalunya (Girona), SPRING Utrecht 

Toon alle credits