De wereld dichtbij op 26e editie van Noorderzon

Geplaatst op: 07 apr 2016

Eerste namen Noorderzon

Van donderdag 18 tot en met zondag 28 augustus 2016 vindt de 26e editie van Noorderzon Performing Arts Festival Groningen plaats. Noorderzon presenteert jaarlijks een brede selectie van werk van overal ter wereld in Groningen. Dat betreft veel nieuwe voorstellingen van makers uit Europa, maar ook uit landen en culturen verder weg van West-Europa. In 2016 presenteert Noorderzon een programma van Europese en non-Europese makers die in hun voorstellingen allen urgente verhalen vertellen over hun eigen cultuur en omgeving – ook verhalen van Noorderzonbezoekers. Verhalen verteld in een vernieuwende taal, geworteld in heden en verleden. Daarmee biedt Noorderzon een eigentijdse window on the world. Vol trots presenteert Noorderzon de eerste namen uit het hoofdprogramma voor de volgende editie van het festival.

Openingsvoorstelling: Dead Centre | Chekhov’s First Play (Dublin, Ierland/Londen, GB)
‘I’m having absolutely nothing to do with the theatre or the human race. They can all go to hell.’ – Anton Chekhov
Tijdens de onrust van de Russische Revolutie in 1917 verstopte Maria Tsjechov, Antons zus,  veel van haar broers manuscripten en papieren in een kluisje in Moskou. In 1921 openden Sovjet-wetenschappers het kluisje en ontdekten ze een toneelstuk waarvan de titelpagina ontbrak. Het stuk dat ze vonden had veel te veel personages, te veel thema's, te veel actie. Al met al  is het stuk over het algemeen afgedaan als niet speelbaar. Net als het leven. Het jonge gezelschap Dead Centre (winnaar van een Fringe First, Herald Angel Award en de Irish Times Theater Award voor Best Production), speelt het stuk tóch. De Ieren komen met Chekhov´s First Play voor het eerst naar Noorderzon, om onrecht te doen aan een groot toneelschrijver. Tsjechov voor hij Tsjechov was. Bezoekers dragen tijdens de hele voorstelling een koptelefoon, waardoor op bizarre en grappige wijze live commentaar wordt gegeven op datgene wat op het toneel gespeeld wordt. Noorderzon is trots met deze voorstelling het festival te kunnen openen en daarmee de toon te zetten voor deze 26e editie.

Mats Staub | 21 – Memories of Growing Up (Zürich, Zwitserland)
Mevrouw Zirkelbach werd 21 in 1939, meneer Krause in 1970 en Sophie Jansen in 1991. Wanneer werd jij 21? Wat gebeurde er dat jaar? En voelde je toen echt volwassen? De Zwitserse kunstenaar Mats Staub besprak deze vragen met een grote groep mensen van alle leeftijden. Hij nam hun verhalen op en na drie maanden liet hij hen nog eens naar hun eigen antwoorden luisteren en filmde hij hun gezichtsuitdrukkingen. Het resultaat is de video-installatie 21 waarin de bezoeker deze videoportretten en verhalen kan bekijken en beluisteren en zo deel wordt van een intiem moment in de levens van de vertellers van allerlei leeftijden en afkomsten. In elke stad waar Staub komt, verzamelt hij nieuwe verhalen, waardoor er steeds meer gezichten uit verschillende plekken en culturen bijkomen. Voor Noorderzon verzamelt hij acht nieuwe portretten van bezoekers, waarvan de eerste opnames binnenkort plaatsvinden.   

El Conde de Torrefiel | Guerrilla (Barcelona, Spanje)
El Conde de Torrefiel is een Spaans collectief van schrijvers, muzikanten, dansers en videokunstenaars, vorig jaar op Noorderzon te zien met Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke. Nu presenteren ze een nieuw project, Guerilla, waarvoor maar liefst 80 vrijwillige lokale acteurs nodig zijn, die Noorderzon binnenkort gaat werven. Dit nieuwe project stelt de toekomst van een generatie jonge Europeanen in twijfel in een zwarte komedie over beklemming en bewustwording. De voorstelling wordt nu ontwikkeld en gaat in mei in première op Kunstenfestivaldesarts in Brussel. Noorderzon coproduceert deze voorstelling in het kader van het Europese samenwerkingsverband NXTSTP.

Taoufiq Izzediou/Cie Anania | En Alerte (Marrakesh, Marokko)
Taoufiq Izeddiou is de grondlegger van Marokko’s eerste moderne dansgezelschap, Cie Anania, en artistiek directeur van On Marche, een internationaal festival voor moderne dans in Marrakesh. En Alerte is een solo-dansvoorstelling gebaseerd op de natuurlijke aantrekkingskracht van het goddelijke of het spirituele in onze huidige samenlevingen. In spiritualiteit ziet Izeddiou een onaardse aantrekkingskracht, een eeuwenoude wijsheid en een drijfveer voor blind geweld. Hij zet die dualiteit om in beweging en klank en gooit zijn forse lichaam en heldere stem mee in de strijd. Hij maakt de voorstelling samen met twee muzikanten. Met heel zijn wezen geeft hij zich over, verzet zich, komt in actie, in een ‘staat van angst en waakzaamheid’. En Alerte: het lichaam op het hoogste dreigingsniveau. Tijdens zijn residency in Groningen in februari onderzocht Izeddiou zijn concept verder en zette hij de eerste stappen richting een voorstelling die je kunt komen bekijken op Noorderzon 2016. Noorderzon coproduceert deze voorstelling in het kader van het Europese samenwerkingsverband NXTSTP.

Sarah Vanhee/CAMPO | Oblivion (Gent, België)
Beeld je een plek in waar je opnieuw verbonden bent met alles wat je hebt achtergelaten, uitgewist of weggegooid. Objecten, gedachten, relaties waar je jezelf al van ontdaan had en die je al was vergeten, ze zijn allemaal terug. Ze zijn van jou, je geeft om ze. Je draait om, herwaardeert, herinvesteert. Alles is iets waard. Wanneer is jouw afval niet langer jouw afval? Voor haar nieuwste stuk, Oblivion, hield Sara Vanhee een jaar lang alles bij wat ze anders weggegooid zou hebben, werkend en levend, en maakt er een performance mee. Vanuit een ontologisch perspectief bekijkt ze hoe we omgaan met dingen die anders in de vuilnisbak zouden belanden of in de vergetelheid raken. Wanneer is jouw afval niet langer jouw afval? Noorderzon coproduceert deze voorstelling in het kader van het Europese samenwerkingsverband NXTSTP.

Edit Kaldor | Web of Trust (Boedapest, Hongarije/Amsterdam, NL)
'Het ziet er niet uit als theater, maar het is het wel. Sterker nog, het is de beste vorm van theater die er bestaat ', zo beschreef een schrijver het werk van de Hongaarse regisseur Edit Kaldor. Shakespeare’s ‘all the world’s a stage’ zet Kaldor om naar ‘all cyberspace is a stage’. Ze is geboren in Boedapest, opgegroeid in de Verenigde Staten en gevestigd in Amsterdam. Edit Kaldors Web of Trust doet een poging een nieuw online platform op te zetten: een ‘vertrouwensnetwerk’. Het doel? Mensen van over de hele wereld online samen brengen en een sociale beweging vormen die gebaseerd is op respect en gelijkwaardigheid. Web of Trust haalt het internet de theaterzaal in en biedt de kans om passieve ontevredenheid om te zetten in actieve betrokkenheid. De voorstelling groeit uit tot een plan van aanpak waarbij iedereen wordt gemobiliseerd.

Berlin | ZVIZDAL - Holoceen [#6] [Tsjernobyl - so far so close] (Antwerpen, België)
Een filmisch portret over twee mensen, wonende in een spookstad. Een verhaal over eenzaamheid en overleving, als gevolg van een mislukt atomisch experiment. 1986. Zo’n 90 steden rond de stad Pripyat worden geëvacueerd. Door het mislukken van een kernproef neemt het leven van de inwoners een drastische wending. Ze verlaten hun huizen om nooit meer weer te keren. Pétro en Nadia, een echtpaar van 60 jaar oud, geboren en getogen in Zvizdal, weigeren de evacuatie. Ze verkiezen in hun oude dorp, in hun huis te blijven. Een spookdorp. Alle bekenden zijn verdwenen, alleen hun geplunderde huizen getuigen van een voormalige bedrijvigheid. Versteende plaatsen, overwoekerd door de natuur die weer vrij spel krijgt. Gedurende de periode van 2011 tot 2016 volgt Berlin Pétro en Nadia om een evolutie over de jaren heen te kunnen schetsen. Hoe draagt men een afzondering van jaren? Zvizdal is een portret over eenzaamheid, overleving, armoede, hoop en liefde tussen twee oudere mensen met rondom hen het kleurloze, geurloze maar permanente stralingsgevaar.

Penny Arcade (New York, VS)
Penny Arcade wordt gezien als de Queen of Underground Performance, binnen en buiten de Verenigde Staten. Niemand minder dan Andy Warhol rekruteerde haar in de jaren 60 na haar stand up voorstellingen in The Playhouse Of The Ridiculous. Penny was toen nog een tiener. Ze deed mee in Warhols Rent a Superstar en kreeg een hoofdrol in de Morrissey/Warhol film Women in Revolt. Nu – in haar sixties – is ze nog even relevant als toen. Vorig jaar gooide ze hoge ogen op het festival van Edinburgh en nu komt ze naar Groningen voor een uiterst urgente late-night show.

Eerste naam muziekprogramma: Daniel Norgren (Borås, Zweden)
Daniel Norgren was tot voor kort het best bewaarde muzikale geheim van Zweden maar daar heeft de beste man zelf verandering in gebracht de afgelopen paar jaar. Als eenmansband toerde hij de afgelopen jaren kris kras door Europa. De bebaarde muzikant komt uit een piepklein Zweeds stadje maar had net zo goed uit Louisiana of Mississippi kunnen komen, want hij schrijft pijnlijk mooie lome bluesnummers: gebutst, gehavend en vol invloeden uit de country, gospel, jazz en rock. Songs die prachtig traditioneel en toch eigentijds klinken, als ruwe diamanten.

Meer programma
Naast het hoofdprogramma biedt Noorderzon een breed scala aan subprogramma’s. Van een ijzersterk internationaal muziekprogramma, tientallen voorstellingen in zeecontainers tot een mini-literatuurfestival. Van een speelveld vol doe-dingen en voorstellingen voor kinderen tot beeldende kunst overal op het festivalterrein. In de komende weken en maanden worden meer namen voor het programma bekend gemaakt.

Kaartverkoop
De Early Bird Kaartverkoop voor Noorderzon 2016 start op maandag 20 juni via deze website en de reguliere kaartverkoop start op maandag 25 juli eveneens via de website en ook via een kaartverkooppunt in de stad Groningen.

 

Terug